Ashtanga Vinyasa Yoga

ASHTANGA  VINYASA YOGA är en teraputisk metod som bygger på SRI K Pattabhi Jois system där man flätar samman andning, rörelser och fokus sk tristana.

En yogaform där vi lär oss (memorerar) ställning för ställning för att kunna ta del av den meditativa aspekten av Ashtanga vinyasa. Ett system där man flätar samman kraftfulla rörelser (asanas,) specifik andning (pranayama) & fokuseringsövningar (drishti) för att hitta inre stillhet och en stark fysisk kropp. Du lär dig dessa tekniker under våra kurser. Ashtangayogan fungerar som en fintandad kam som sakta reder ut kropp och knopp så vi får lättare att se och höra våra egna behov .

Man brukar säga att du möter dig själv på yoga mattan. Att du får hela ditt liv i en mikrovärld, är du otålig i vardagslivet är det just också motsatsen till det -tålamod som du ”tvingas” möta på yogamattan.


images

 

I början kan yogan verka långsam och inte så konditions krävande, allt eftersom du lär dig och regelbundet yogar så kommer du att upptäcka att det är ett väl genomtänkt system som bygger upp dig inifrån och ut.

Varje ställning bygger på den föregående och när ställningar (asanas) känns bekväma så flyttas nivån mot mer utmanande asanas. Det finns en logik i att ställningarna följs och att du pratar med läraren om något inte känns bra.

Du introduceras till en speciell andningsteknik* där du lär dig att lyssna till dina psykiska och fysiska gränser.
Andningstekniken höjer din koncentration och fokuserings* kapacitet.
Alltså ett bra sätt att generera energi och balans till vardagslivet!

Andningen är själva hjärtat av denna yoga form.

Genom att synkronisera rörelse med andning och tillämpa olika kroppslås* (bandhas), produceras en stark och intensiv inre värme.
Värmen renar kroppens muskler och organ, driver ut gifter och frigör dessutom välgörande hormoner och mineraler som ger näring åt huden och kroppen.

När andningen föder rörelsen och rörelsen föder positionen blir varje rörelse mjuk, exakt och lugn.

Ashtanga systemet grundas i Tristana: 

*Andningen:Vi använder oss utav en andningsteknik som heter ujjay andning, den fungerar som vår guide till säkert utförande av ställningarna. Ljudet av andningen blir vår musik och rytm. Ett verktyg till att lättare kunna lyssna inåt.

*Kroppslås:  i att alla rörelser behövs en stark bäckenbotten och core.
Vi instruerar att vi hela tiden ska ha kropps kännedom kring just det området.
Därefter börjar utforskandet av mindre muskelgrupper vars känslighet och kontroll sakta övas upp.

*Fokuseringspunkter: Dit vi riktar vår blick dit går också våran energi.
Tillslut får varje ställning även en punkt på kroppen eller sidan av mattan där vi vilar blicken.

När alla tre komponenter fungerar tillsammans upplever vi flow.

-Fullständig balans mellan anspänning och avslappning!

Resultatet blir ett harmoniskt sinne i en smidig kropp!

-Ashtangayogan har lärt mig att uppskatta mig själv, mina medmänniskor och den värld jag lever i!-Sandra

IMG_5650

 

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s