Intresserad av att börja yoga?

Kul att du hittat till oss! Vi hoppas här kunna reda ut begreppen i yogavärlden så du hamnar på rätt klass!

Yoga är för ALLA! Vi har olika nivåer, här nedan så hittar du klasser vi rekommenderar för dig som är novis.

Vill sakta komma igång att röra på kroppen igen? Eller kanske är det ett stort steg att ta dig till ett ställe där fler människor rör på sig tillsammans? Kika efter våra Yoga Mjuk Hatha så kommer vi ta hand om dig och lotsa dig in i yogans värld.

”KROPPEN ÄR BÅGEN ASANAN PILEN & MÅLET ÄR SJÄLEN”

Mjuk Hathayoga för dig som vill ha tid på dig att komma in och ur positioner. Både för den som yogat förut och nybörjare. Precis som namnet låter så är det en välkomnande form. Du blir introducerad till både andningstekniker, olika meditationer, chanting , asana och kriyas (reningsövningar). I Mjuk Hatha jobbar man långsamt och med andningen i fokus. Du kommer lära många av de bas-ställningar som finns i yogan.

Ashtangayoga för nybörjare är en fysisk kurs. Stor vikt läggs vid att sammanlänka andning & rörelse i ett flöde av bestämda förutbestämda rörelser. Under kursen kommer du få bekanta dig med andningstekninken Ujjay som är en stor del av denna yogaform. Du lär solhälsningar, stående ställningar och sittande.  Stort fokus läggs på att memorera de sk fundamentala rörelserna. 

Hatha yoga Senior Denna klass är mjuk och stol används för många av övningarna.
Hatha yoga är ett samlings namn för all fysisk yoga.
Du blir introducerad till både andningstekniker, olika meditationer, chanting (röstvibrationer/ sång) även kriyas (reningsövningar). Du får en inblick i yogafilosfi. I en Hatha klass anpassas nivån efter gruppen och vi arbetar med ett fokusparti per klass tex höfter, bröstrygg, axlar osv.
Observera att över 70år är det 50% rabatt.

Vill du gärna lära Yoga trots större fysiska hinder så är du hjärtligt välkommen på vår sk Mysore, där ges möjlighet till full individuell anpassning.

Yinyoga passar för alla! Helst dig som vill ha en lugnare yoga form som baseras på stretching. Yin yoga kan användas antingen som komplement till annan mer fysisk yoga (Hatha eller Ashtanga) eller träning. Passar perfekt som återhämtning. En yinklass består av liggandes och sittande positioner som hålls under ca 2-5  min. Väldigt välgörande för ligament och bindväv. 

Vinyasayoga Du ”bör” ha någon form av tidigare erfarenhet av yoga eller liknande.  Eftersom läraren på dessa klasser till stor del yogar med gruppen så funkar det att hänga med även om det inte är en klass avsedd för helt ovana yogautövare. Detta är ett träningspass med mat för själen.

Mediyoga är formen som rekommenderas av vårdcentraler och läkare för sitt skonsamma men effektiva sätt att hjälpa sinnet återhämta sig. Under svensk forskning har Mediyoga påvisat positiva effekter som rehabilitering efter hjärt och kärlsjukdom.
Enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation.
Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs sittandes och liggandes.
Hela passet kan utföras på stol/ rullstol med lika stor effekt.

Hoppas vi ses på mattan framöver! Önskar ett välutbildat team av lärare -som brinner att föra yogan vidare till DIG!

Namaste

-Ljuset i mig bugar sig inför ljuset i dig<3