Intresserad av att börja yoga?

Kul att du hittat till oss! Vi hoppas här kunna reda ut begreppen i yogavärlden så du hamnar på rätt klass!

Har du en skada du rehabliterar och vill sakta komma igång att röra på kroppen igen? Då kan Rehab klassen var nåt för dig.

Vi har nybörjare klasser i både Hatha yoga och Ashtangayoga, båda innehåller fysiska rörelser både stående & sittande.

Hathayoga för nybörjare kommer att ge dig en bra & bred bas. Du blir introducerad till både andningstekniker, olika meditationer, chanting , asana och kriyas (reningsövningar). I en Hatha klass jobbar man relativt långsamt och med ett fokus parti per klass tex höfter, bröstrygg, axlar. Du kommer lära Solhälsningar och många av de bas-ställningar som finns i yogan. Det är olika sekvenser du kommer bli presenterad för.

Ashtangayoga för nybörjare är en fysisk kurs. Storvikt läggs vid att sammanlänka andning & rörelse i ett flöde av bestämda förutbestämda rörelser. Under kursen kommer du få bekanta dig med andningstekninken Ujjay som är en stor del av denna yogaform. Du lär solhälsningar, stående ställningar och sittande.  Stort fokus läggs på att memorera de sk fundamentala rörelserna och hur de kan modifieras för att passa varje individ. 

Vill du gärna lära Yoga trots större fysiska hinder så är du hjärtligt välkommen på vår sk Mysore, där ges möjlighet till full individuell anpassning.

Yinyoga passar för alla! Helst dig som vill ha en lugnare yoga form som baseras på stretching. Yin yoga kan användas antingen som komplement till annan mer fysisk yoga (Hatha eller Ashtanga) eller träning. Passar perfekt som återhämtning. En yinklass består av liggandes och sittande positioner som hålls under ca 2-5  min. Väldigt välgörande för ligament och bindväv. 

Vinyasayoga Du bör ha någon form av tidigare erfarenhet av yoga eller liknande.  Eftersom läraren på dessa klasser till stor del yogar med gruppen så funkar det att hänga med även om det inte är en klass avsedd för bara nybörjare. Detta är ett träningspass med mat för själen.

Mediyoga är formen som rekommenderas av vårdcentraler och läkare för sitt skonsamma men effektiva sätt att hjälpa sinnet återhämta sig. Under svensk forskning har Mediyoga påvisat positiva effekter som rehabilitering efter hjärt och kärlsjukdom.
Enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation.
Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs sittandes och liggandes.
Hela passet kan utföras på stol/ rullstol med lika stor effekt.

Hoppas vi ses på mattan framöver! Önskar ett välutbildat team av lärare -som brinner att föra yogan vidare till DIG!

Namaste

-Ljuset i mig bugar sig inför ljuset i dig<3