a

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis.

a

Latest News

 

Klass beskrivningar

DIN YOGA LOKAL

Nedan hittar du klasserna vi erbjuder under våren 2024.
För att köpa termins eller klipp-kort kika här.

Jag vill veta mer om olika medlemstyper
YIN

Yin Yoga Måndag kl 17.30

Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness.
”Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar”.
Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne. Källa yin-yoga.se

Lärare: Maria Lilja
Boka & Köpa denna terminen

YST

Hatha Vinyasa Måndag kl 19.20

Hatha Vinyasa Yoga är en dynamisk och fysisk form av yoga som fokuserar på att skapa en flytande sekvens av yogapositioner, synkroniserade med andningen. Hatha Vinyasa Yoga inkluderar även bandhas (energilås), drishti (blickfokus) och ujjayi-andning (segrande andning) för att skapa en djup koncentration och medvetenhet under klassen. Det är en praktik som kan hjälpa till att stärka kroppen, öka flexibiliteten och främja mental fokus och klarhet.

Lärare: Jelena Katz Boka & Köp

Yoga-Stenungsund-19

Hatha Avancerad Tisdag 17.30

Denna klassen är för dig som är redo för ytterligare en nivå i er praktik!
Fler ställningar att hålla reda på. Klassen är experimentell och kräver erfarenhet. Handstående, huvudstående & avancerade bakåtböjningar. Alla övningar går att modifiera till en viss grad.

Lärare: Sara Bergström Köp & Boka Vårterminen 24 terminen

yin 2 YST

Yin Yoga Tisdag 19.30

Yinyoga

Varför göra yin yoga? Alla vävnader behöver utsättas för påverkan, en slags stress för att hållas hälsosamma. Dessa vävnader brukar vi kalla för fascia som förenklat kan sägas bestå av cellerna och dess omgivning (kollagen, elastin och vatten). Fascia är alltså en vävnad i kroppen och ett system som kommunicerar mellan organ och andra vävnader! Här kommer alltså svaret på frågan.

Varför gör vi då yin yoga? 
Jo, yin yoga
– stimulerar cellerna
– förhindrar sammanväxningar
– har en antiinflammatorisk effekt
– minskar smärta p.g.a. minskade sammanväxningar
– ökar rörlighet till viss del men hjälper framför allt till att bevara naturlig rörelseomfång i den unika individen
– + effekter på sinnet
Vi vill påverka vävnaderna i kroppen och jobbar med fokus på olika områden genom att stanna en längre tid i passiva positioner. Varje position följs av total avslappning, rebound eller Shavasana. Varje position har sin utgångspunkt i en form där vi hittar de olika fokusområdena vi vill påverka. Vi kommer under terminen främst att jobba med följande fokusområden i vår praktik:
– benets 4 muskelgrupper, benets mandala
– höftledens 6 rörelseriktningar och
– ryggradens 6 rörelseriktningar
Här tas hänsyn till olika skelettvariationer. Yin är inte Restorative yoga. Yin är designat för att utmana oss, mentalt och fysiskt. Yin passar även för er som är ”överrörliga”.
Yin yoga är träning för våra leder och har inte fokus på muskler som i yang yoga. Yin yoga utesluter inte andra träningsformer utan de kompletterar varandra.
It´s not dangerous to exercise when in pain. Most chronic back pain is caused by stress, fear, muscle tension, and inactivity, rather then by damage to the spine. The ”damage” back theory must go.””/ Dr. John Sarno

Lärare: Annika Valton Boka & Köp- Kursen är full vårterminen 24`

yin YST

Yin Fortsättning Yoga Onsdag 17.30

Yinyoga passar alla människor och kroppar.

Denna klassen -Fortsättning, är för dig som gått på yinyoga tidigare och inte behöver full guidning in i positionerna.

Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness.
”Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar”.
Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne. Källa yin-yoga.se

Lärare: Annika Valton Köp & Boka

Yoga-Stenungsund-9

HAtha Vinyasa Onsdag 19.20

Hatha Vinyasa Yoga är en dynamisk och fysisk form av yoga som fokuserar på att skapa en flytande sekvens av yogapositioner, synkroniserade med andningen. Hatha Vinyasa Yoga inkluderar även bandhas (energilås), drishti (blickfokus) och ujjayi-andning (segrande andning) för att skapa en djup koncentration och medvetenhet under klassen. Det är en praktik som kan hjälpa till att stärka kroppen, öka flexibiliteten och främja mental fokus och klarhet.

Genom andning intention och asana får du verktyg att stilla & stärka sinnet och skapa en flexibel och stark kropp.

Stående asana + sittande asanas. Ned varvande asana meditation Avslappning

Lärare: Jelena Katz Köp & Boka denna termin

rehab

Optimum Yoga Torsdagar kl 17.30

Postural träning / Optimum Yoga
Har du besvär med återkommande smärtor, skador och testat många
behandlingar men upplever att du inte blir helt bra? Eller är du nyfiken att lära känna din
kropp på ett djupare plan? Då kan detta vara något för dig!

Optimum yoga är en muskel balanserande träning med inspiration från yogans traditioner och stärker kroppen inifrån och ut. Med enkla och lugna övningar jobbar vi med att få kroppen tillbaka till sitt naturliga läge och
aktivera de muskler som är designade att hålla oss smärtfria. Det är en ny typ av
träning som handlar om att åtgärda grundorsaken till kroniska smärtor, återkommande skador
och förbättra prestationsförmågan.

Alla nivåer är välkomna.

Lärare: Elin Sternsjö Köp & Boka vårterminen 24`

blomma

Hormon Yoga Torsdagar kl 19.20

Hormonyoga – Medicinsk yoga för kvinnohälsa. Ingen tidigare erfarenhet av yoga krävs, här yogar erfarna och nybörjare tillsammans utan prestation!
Många kvinnor idag lever med hormonella obalanser, klimakteriebesvär, utmattning och andra menscykel relaterade utmaningar. Anledningen till detta är ofta livsstils relaterat och en följd av långvarig stress med utebliven återhämtning. Vi lever i en tid då vi ständigt ska vara tillgängliga, uppkopplade, effektiva och högpresterande. Samtidigt tappar vi allt mer kontakt med naturen och det faktum att våra kroppar är cykliska, särskilt den kvinnliga biologin.
En termin med guidning genom medicinsk yoga med fokus på just den kvinnliga biologin. Elin kommer guida dig hur du med hjälp av yoga, andning och meditation kan lära dig att lyssna till och lära känna hur just din kropp fungerar. Vi lyssnar in till vår inre visdom och lär oss hur vi kan stötta kroppen genom/efter menscykeln.
Hormonyyoga är en holistisk yogaform som härstammar från tantra och kundalinitraditionen, som främst fokuserar på att balansera kroppens hormonsystem utifrån ett holistiskt perspektiv. Där inkluderar vi lugna rörelser, andningstekniker, meditation, mudras, mantran och ögonpositioner under varje pass.
Välkommen, precis som du är.
Lärare: Elin Sternsjö Köp & Boka Vårterminen 24`

Flow & Glow

Mind & Body Yoga En lördag i månaden kl 09.00!

Låt helgen starta med en välbalanserad klass. Här blandas lugnare sekvenser med  energi givande rörelser. Lär tekniker från bla mindfulness för att hamna i nuet.

Lärare: Jelena Katz

HAtha Vinyasa Yoga Söndag 09.00

Hatha Vinyasa Yoga
Hatha Vinyasa Yoga är en dynamisk och fysisk form av yoga som fokuserar på att skapa en flytande sekvens av yogapositioner, synkroniserade med andningen. Hatha Vinyasa Yoga inkluderar även bandhas (energilås), drishti (blickfokus) och ujjayi-andning (segrande andning) för att skapa en djup koncentration och medvetenhet under klassen. Det är en praktik som kan hjälpa till att stärka kroppen, öka flexibiliteten och främja mental fokus och klarhet. Utforska på ett tryggt sätt din inre styrka och främja en känsla av att komma hem. Genom meditation, andningstekniker och avslappning skapar vi utrymme för reflektion och utforskande av dig själv. En flödesorienterad klass fokuserad på kropp, andning och sinne. Välkommen att delta precis som du är och ge dig själv tillstånd att återvända till ditt inre jag. Alla nivåer är välkomna.

front

Optimum Yoga Söndag 16.30

OptimumYoga
är en muskelbalanserande träning som stärker kroppen inifrån och ut. Med
enkla och lugna övningar jobbar vi med att få kroppen tillbaka till sitt naturliga läge och
aktivera de muskler som är designade att hålla oss smärtfria. Det är en ny typ av balanserande
träning som handlar om att åtgärda grundorsaken till kroniska smärtor, återkommande skador
och förbättra prestationsförmågan. Har du besvär med smärtor, skador och testat många
behandlingar men inte upplever att du blir helt bra? Eller är du nyfiken att lära känna din
kropp på ett djupare plan? Då kan detta vara något för dig.
Alla nivåer är välkomna.
Lärare: Elin Sternsjö Boka & Köp vårterminen 24`

front

Personlig Yoga PT, Restorative Terapi & Coaching

Vill du boka in en timme för dig själv med en yogalärare? En fantastisk möjlighet att komma djupare och få tid att se vad du behöver här och nu.

Se vad vi erbjuder för olika koncept.

Yoga-Stenungsund-22