a

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis.

a

Latest News

 

Klass beskrivningar

ASHTANGA VINYASA YOGA

Ashtanga yoga är en dynamisk & kraftfull yogaform
I Ashtangavinyasayoga har vi två krafter som vi i huvudsak arbetar med och utforskar i vår praktik, Prana & Apana:
Prana– kraften som skapar kronblad aktiverande på vårt sympatiska nervsystem
Nadi: Pingala.
Solenergi- Ha.
Apana- den kraften som skapar rötter och stabilitet, är kopplat till parasympatiska nervsytemet.
Nadi: Ida.
Månenergi –Tha.
Så hur manifesteras det i vår kropp?
Prana bor i vårt bröst och i varje inandning kommer vi i kontakt med en lyftande, öppnande energi som sprider en vakenhet. En graciös fågel som svävar och lyfter dig högre och högre;) Bröstkorgen lyfter och expanderar på inandning samtidigt som pubisbenet faller och svansen lyfter.
Glädje & lätthet
Apana bor i vår bäckenbotten någonstans runt perineum, i utandningens sista fas så kan man förnimma en kontraktion, nedåtgående, samlande energi som en boaorm som kraftfullt kramar mittlinjen. I utandningsfasen faller bröstkorgen ned och kramar in mot mittlinjen pubisbenet lyfter och svansen sänks.
Kraft & stabilitet

När vi gör våra Solhälsningar och vidare genom våra asanas är det dessa mönster som vi vill väcka upp och nyfiket utforska. Ibland krävs även att överdriva den fysiska kroppens rörelser för att uppleva, få möjligheten att bli del av de två krafterna.

Ashtanga Vinyas Yoga är förutbestämd serie ställningar (asanas) som binds ihop med sk Tristana ,en specifik andningsteknik (ujjayi) som tillsammans med utforskandet av apana & prana (bandhas) utförs i takt till andningen (pranayama) och blicken har givna fokuseringspunkter (drishti). Vi övar djup koncentration och inre fokus. Mot slutet tar nedvarvande och spänningslösande asanas vid. En stund i pranayama/meditation följs av en läkande avslappning. Varje klass börjar och avslutas med mantra/chanting.

READ MORE

YOGA INTRO

För dig som är nyfiken på yoga eller vill ha en välgörande lugn klass. Andnings tekniker Grundläggande yogarörelser & välgörande stretching Ledd avslappning

READ MORE

YOGA Grund

Andningsteknik, kroppskännedom & yogaställningar. Ledd avslappning Passa alla nivåer. Långsammare tempo.

READ MORE

YOGA 1

En klass där vi gör de stående positionerna och börjar med de första sittande positionerna. Här läggs stor vikt på att du lär dig fälla från höften och vi lär känna vårt bäckens olika positioner, fokus på bandhas. Vi kikar närmare på nyanserna i ditt andetag.
Sarvangasana (axelstående) och stunden som vi sitter (meditation) ökas upp gradvis under denna kurs.

READ MORE

YOGA 2

Här leds du tillslut igenom Ashtangayogans primary series första halva. Genom de sittandes läggs mkt fokus på halv lotus och frigörandet av spänningar i höft /bäcken. Vi introducerar Sirsasana (huvudstående) och ökar tiden i Sarvangasana (axelstående). Du bör under kursen få en god kännedom i hur vinyasasystemet funkar.

READ MORE

YOGA 3

Modifierad Full Primary. Fler ställningar att hålla reda på. Klassen är experimentell och kräver viss nyfikenhet och erfarenhet.

READ MORE

YOGA Propps / redskap

Fokus på att förstå att syftet att använda props/ redskap är att de hjälper oss att fördjupa vår praktik.

Varje klass har fokus på en eller två props , och som vi använder i varje asana.
Denna klass bör du verkligen testa!

READ MORE

MYSORE

Här yogar du till ashtangasystemets förutbestämda serier. Läraren leder inte klassen utan eleven tar ett större eget ansvar för sitt yogautövande och tar sig själv igenom de asana (ställningar) som läraren och eleven tillsammans skapat en förståelse för. Här finns mer utrymme till att skräddarsy ett eget yogaprogram för specifika behov.
På en Mysore klass finns lärare i rummet som hjälper till genom att antingen ge muntlig eller sk hands-on assistering.
”Tiderna som anges på schemat är öppet tider och du väljer att ansluta och avsluta precis när du vill under den angivna tiden. Vissa dagar kanske du kommer inom för din yin yoga eller meditation.”
Vi lutar oss emot ashtanga systemet. Bara för att man rullar ut sin matta behöver man inte varje gång göra till sin sista position (alla ställningar man gör på en ledd klass).

READ MORE

BARNYOGA

Yoga klassen är uppbyggd som en yogasaga med enkla övningar, avslutas med en skön avslappning.

READ MORE

PERSONLIG YOGA

Vill du boka in en timme för dig själv med en yogalärare? En fantastisk möjlighet att komma djupare och få tid att se vad du behöver här och nu.

READ MORE

MEDI YOGA (Medicinskyoga)

Är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation.
Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs sittandes och liggandes.
”Hela passet kan utföras på stol med lika stor effekt”.
MediYoga är en svenskutvecklad terapeutisk yogaform som har nått ut brett i samhället genom att knyta samman mångtusenåriga holistiska redskap med modern skolmedicin.

READ MORE

YOGA MJUK

Denna yogaform riktar sig till personer som på olika sätt har behov av en yogaform med fokus på en långsam men ändå fysisk yoga där kroppen sakta med säkert byggs och öppnas upp för mer kraft och rörlighet.
Många som vill börja yoga kan känna sig osäkra på om de är redo. Man kanske känner sig stel eller har ont någonstans.
”Här får du möjlighet att testa en lugn/ mjuk yogaform som samtidigt bygger upp styrka och ökar kroppsmedvetenheten”.
Yogan ger dig gott om tid att gå in i ställningarna och känna efter i lugn och ro för att upptäcka alla de små skiftningarna i kroppen. Det kan liknas som en upptäcktsfärd genom kroppen som på sikt ger ökad styrka och tillit till kroppens förmågor. Fokus ligger på rygg, axlar och höfter, men hela kroppen stärks genom mobiliserande och skadeförebyggande rörelser synkroniserat med andning.

READ MORE

YIN YOGA

Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness.
”Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar”.
Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne. Källa yin-yoga.se

READ MORE