Klass beskrivningar

Viken klass du än väljer, glöm aldrig;
”Yoga handlar inte om att kunna ta tag runt tårna, yoga är att ömt vidröra människors hjärtan runt omkring oss”.


Är du nybörjare, helt ny på yoga och känns det som en djungel av klasser att välja på?
Då vill vi gärna hjälpa dig hitta rätt! Skicka ett mail till yogastenungsund@gmail.com eller 0739123976

För nybörjare rekommenderas:
Hatha:
Onsdag kl 17.30 Lärare Helena Passar alla nivåer!
Torsdag kl 19.15 Lärare Sara Passar alla nivåer, mer fysisk.
Fredag 09 Lärare Sandra Hatha Pranayama, asana, meditation Passar alla nivåer, mer fysisk
Lördag kl 09 Satyananda Hatha yoga Lärare Canelle Passar alla nivåer Pranayama, asanas, chanting. Varje klass avslutas med Yoganidra (djupavslappning)
YinYoga:
Tisdag kl 19.30 Lärare Sara
Torsdag kl 17.30 Lärare Lotta
Mediyoga:
Fredag kl 11.00 Lärare Sandra



ASHTANGA VINYASA YOGA
är förutbestämd serie ställningar (asanas) som binds ihop med sk Tristana ,en specifik andningsteknik (ujjayi) som tillsammans med utforskandet av apana & prana (bandhas) utförs i takt till andningen (pranayama) och blicken har givna fokuseringspunkter (drishti). Vi övar djup koncentration och inre fokus. Mot slutet tar nedvarvande och spänningslösande asanas vid. En stund i pranayama/meditation följs av en läkande avslappning. Varje klass börjar och avslutas med mantra/chanting.
Måndag 19.15 Lärare Sandra Ferm
Onsdag 19.15 Lärare: Helena sjödell
Torsdag 17.30 Lärare: Helena Sjödell
Söndag 17.00 Lärare: Jörgen Holmgren

MYSORE
Här yogar du till ashtangasystemets förutbestämda serier. Läraren leder inte klassen utan eleven tar ett större eget ansvar för sitt yogautövande och tar sig själv igenom de asana (ställningar) som läraren och eleven tillsammans skapat en förståelse för. Här finns mer utrymme till att skräddarsy ett eget yogaprogram för specifika behov.
På en Mysore klass finns lärare i rummet som hjälper till genom att antingen ge muntlig eller sk hands-on assistering.
Tiderna som anges på schemat är öppet tider och du väljer att ansluta och avsluta precis när du vill under den angivna tiden. Vissa dagar kanske du kommer inom för din yin yoga eller meditation.”
Vi lutar oss emot ashtanga systemet. Bara för att man rullar ut sin matta behöver man inte varje gång göra till sin sista position (alla ställningar man gör på en ledd klass).
Måndagar kl 17.00-19.00 Lärare Sandra Ferm Du kommer närsomhelst och avslutar så du hinner en skön stund i savasana.



GRAVIDYOGA
För mer info besök Victorias egen sida och kontakta henne på:
livibalansmedvictoria.bokadirekt.se


Hatha yoga Senior Denna klass är mjuk och stol används för många av övningarna.
Hatha yoga är ett samlings namn för all fysisk yoga. 
Du blir introducerad till både andningstekniker, olika meditationer, chanting (röstvibrationer/ sång) även kriyas (reningsövningar). Du får en inblick i yogafilosfi. I en Hatha klass anpassas nivån efter gruppen och vi arbetar med ett fokusparti per klass tex höfter, bröstrygg, axlar osv. 
Observera att över 70år är det 50% rabatt.
Måndag 10.00 Lärare Sandra Ferm

MORGON YOGA HATHA börjar med renande Kriyas och vi jobbar mkt med linjeringar i den fysiska kroppen. Då dessa klasser är mindre så blir det mycket individ anpassade klasser”. 
Fredag kl 09.00 Lärare: Sandra Ferm


MEDI YOGA (Medicinskyoga)
Är en lugn och djupverkande yogaform där andningen är central. Det är enkla, mjuka och inkännande kroppsövningar/positioner, effektiv andnings- och koncentrationsteknik, avslappning och meditation.
Yogapassen är utformade så att alla, utifrån sina egna förutsättningar, ska kunna utöva dem. Övningarna utförs sittandes och liggandes.
Hela passet kan utföras på stol med lika stor effekt”.

MediYoga är en svenskutvecklad terapeutisk yogaform som har nått ut brett i samhället genom att knyta samman mångtusenåriga holistiska redskap med modern skolmedicin.
Fredag 11.00 Lärare: Sandra Ferm


HATHA YOGA med SARA (Rehab)
Denna yogaform riktar sig till personer som på olika sätt har behov av en yogaform med fokus på en långsam men ändå fysisk yoga där kroppen sakta med säkert byggs och öppnas upp för mer kraft och rörlighet.
Många som vill börja yoga kan känna sig osäkra på om de är redo. Man kanske känner sig stel eller har ont någonstans.
Här får du möjlighet att testa en lugn/ mjuk yogaform som samtidigt bygger upp styrka och ökar kroppsmedvetenheten”.
Yogan ger dig gott om tid att gå in i ställningarna och känna efter i lugn och ro för att upptäcka alla de små skiftningarna i kroppen. Det kan liknas som en upptäcktsfärd genom kroppen som på sikt ger ökad styrka och tillit till kroppens förmågor. Fokus ligger på rygg, axlar och höfter, men hela kroppen stärks genom mobiliserande och skadeförebyggande rörelser synkroniserat med andning.

Torsdag 19.15-20.45 Sara Bergström

Satyananda Yoga 
Satyanadayoga är en mjuk och stillsam form av yoga som lyfter fram vikten av att utveckla närvaro och uppmärksamhet.
En Satyanandayogaklass inleds med asanas – fysiska övningar för att stärka kroppen och kroppens funktioner. Därefter gör vi pranayama – övningar som ökar flödet av prana, livsenergin. Öka flödet av prana gör man vanligen med hjälp av olika andningsövningar som ger ökad energi och vitalitet. Klassen avslutas med Yoga Nidra. Yoga Nidra är en djupavslappningsteknik som löser upp både fysiska, mentala och emotionella spänningar. 

Lördagar kl 09-10.30 Lärare: Canelle Joachim


YIN YOGA
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness.
”Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar”.
Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne. Källa yin-yoga.seTisdag 19.35-21.00 Lärare: Sara Bergström
Torsdag 17.30-19.00 Lärare: Lotta Mattisson


ganesh

Maila oss på yogastenungsund@gmail.com om du behöver hjälp.