test

KLASS BESKRIVNING:

ASHTANGA VINYASA YOGA
Ashtanga yoga är en dynamisk yogaform från Mysore i södra Indien. En förutbestämd serie ställningar (asanas) binds ihop med en specifik andningsteknik (ujjayi) som tillsammans med rörelsesekvenser utförs i takt med andningen (vinyasa) och blicken har fokuseringspunkter (drishti) Vi övar koncentration och inre fokus. Varje klass börjar och avslutas med mantra/chanting Mot slutet tar nedvarvande och spänningslösande ställningar (asana) vid, sedan en stund i pranayama/meditation som följs av en skön läkande avslappning i enhet med traditionen.

Ashtanga 1
En klass där vi gör de stående positionerna och börjar med de första sittande positionerna. Här läggs stor vikt på att du lär dig fälla från höften genom att vi lägger fokus på bandhas.  Vi kikar närmare på nyanserna i ditt andetag.
Sarvangasana (axelstående) och stunden som vi sitter (meditation) ökas upp gradvis under denna kurs. Introduceras till Sirsanana (huvudstående) eller modifikation.

Ashtanga 2
Här leds du tillslut igenom Ashtangayogans primary series första halva. Genom de sittandes läggs mkt fokus på halv lotus och frigörandet av höft /bäcken. Vi gör Sirsasana (huvudstående) och ökar tiden iSarvangasana (axelstående). Du har god kännedom i hur vinyasasystemet funkar.

MYSORE
Här yogar du till ashtangasystemets förutbestämda serier. Läraren leder inte klassen utan eleven tar ett större eget ansvar för sitt yogautövande och tar sig själv igenom de asana (ställningar) som läraren och eleven tillsammans skapat en förståelse för. Här finns mer utrymme till att skräddarsy ett eget yogaprogram för specifika behov. För den som tror sig behöva ett helt personligt program rekommenderas att först ta någon privat klass och sen fortsätta med den agenda som du och läraren kommit fram till då passar Mysore klasserna fint.
På en Mysore klass finns lärare i rummet som hjälper till genom att antingen ge muntlig eller sk hands-on assistering.

Ledd Primary ( kommer dyka upp under hösten som extra klass).
Här leds du igenom Ashtangayogans primary serie och du förväntas kunna göra halv lotus och lotus då klassen inte har så mkt utrymme för modifieringar. (Eller så gör du så gott du kan). Vi gör Sirsasana och Urdhva danurasana. Sarvangasana som hålls uppemot 10 min.

 

Yoga light it up

Denna klass kallas inte light för att den är lättare, utan därför att vi ger ljus till och väver in lite andra förberedande övningar och asana (ställningar). Belyser olika sätt att se på livet med ett mer accepterande förhållning sätt till vardagens ”måsten”. Var öppen för en klass där du bjuds på spännande asana (ställningar) och såklart en skön stunds avslappning.

Yoga
Grunden för denna klass ligger i Ashtanga Vinyasans grund pelare: Asana (ställningar), pranayama (andningstekniker), drishti (fokuseringsövningar) och vi avslutar klassen med en ledd avslappning. Denna klass är för dig som är helt ny till yoga och även för dig som har tidigare erfarenhet. 

VIRYA YOGA betyder på sanskrit, entusiasm, energi eller, kraft, och tanken med Viryayoga är att den just ska ge dig kraft och energi.

Virya 1
Asanor som syftar till att stärka och mjuka upp musklerna. Asanorna är inte så komplicerade, men du får dig en rejäl klass som du förmodligen känner av i kroppen dagen efter.

Virya 2
Här bygger vi vidare på det som vi lade grunden till i nivå ett. Här gör vi regelrätta armbalanser, bryggor och djupa framåtfällningar.
Här får även den mer rutinerade yogautövaren lite att bita i. Vi går djupare in i positionerna och vi utmanar kropp och sinne, utan att tappa leklusten.

YIN YOGA
Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer. Mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro – mindfulness. Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Den har visat sig hjälpa ryggvärk, knä och/eller nackproblem och framför allt en stressad och snabb livsstil med mycket prestation. Denna yoga öppnar sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska. Yinyogan fyller hela dig med färsk, ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

pris:

18 veckor 1900kr 105,5kr/klass

2ggr /v 2700kr 36ggr 75kr/klass

3ggr/v 32000kr 54ggr 59kr/klass