Yoga Nidra

Yoga Nidra är en enkel, kraftfull yogapraktik som leder till fysisk, känslomässig och mental avslappning.
Den kräver inga förkunskaper och utförs liggande i savasana. När vi praktiserar denna teknik låter vi kroppen somna samtidigt som vårt sinne behåller fokus och medvetande. Du blir guidad genom hela avslappningen som tar ca 30 minuter.


Förberedelse –Sätt en intention, en sankalpa… men bara om du vill.
Att sätta en sankalpa är ett steg i praktiseringen av Yoga Nidra där du ges möjlighet att så ett frö i ditt undermedvetna som kan leda till läkande och förändring i positiv riktning. Sankalpa är en kort, positiv mening som du fastställer innan din praktisering och sedan upprepar mentalt för dig själv i nutid, som om det redan har hänt, exempelvis: Jag är lycklig Jag har inre frid Jag läker mig själv
Varför är sankalpa viktigt? Det är viktigt att veta vad du vill i livet och vart du är på väg för att kunna kanalisera din energi. Som Cheshirekatten säger till Alice i Underlandet ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” Så ta dig tid för att hitta just din riktning.


Effekter Många upplever nästan omedelbara fysiska fördelar som minskad stress och bättre sömn. Praktiseringen ger dig en total djupavslappning som släpper mentala och fysiska spänningar. Effekten av 20-30 minuter Yoga Nidra kan jämföras med två-tre timmars sömn (men ersätter inte vanlig sömn).